Edukacja Nowoczesna

program_edukacyjno_terpautyczny_dla_ucznia
Jak stworzyć program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia?...
Games in kindergarten
Podpowiedzi manualne, werbalne i modelujące Podczas...
Background from parts of puzzle. Pile color mosaics. top view
Definicja autyzmu według Światowej Organizacji Zdrowia...
Smiling young woman standing near whiteboard and shaking hand to
Bardzo często nauczyciele zwracają się do nas z pytaniami:...
Businessman and businesswomen talking at conference room
Dlaczego rekomendujemy terapię autyzmu w pozytywnym...

Nauka zabawy dziecka z autyzmem (ASD)

Jak uczyć zabawy dziecko z autyzmem?

Od momentu narodzin dziecko nieustannie eksploruje świat korzystając
ze swoich zmysłów oraz interakcji z otoczeniem. Podstawową formą jego aktywności jest zabawa –
fundament rozwoju motorycznego, poznawczego i społecznego. Dzięki niej dziecko poznaje nowe dźwięki, kształty, smaki, faktury. Odkrywa swoje preferencje i zainteresowania, uczy się co sprawia mu radość, a czego nie lubi. Dziecko prawidłowo rozwijające się spędza na zabawie większość czasu wolnego. Bawi się samodzielnie, z rodzicami lub rówieśnikami. Uczy się codziennych czynności poprzez naśladowanie najbliższych, przeżywa niepowtarzalne przygody, odgrywa role.


W jaki sposób dzieci z ASD spędzają czas?

Kiedy obserwujesz swojego ucznia w czasie wolnym, czym się zajmuje?
Co mówią rodzice, kiedy zapytasz w jaki sposób bawi się ich dziecko. W odpowiedzi na te pytania często słyszymy: w ogóle się nie bawi, biega w jedną i drugą stronę, układa tak samo ulubione autka, zabawa zawsze wygląda podobnie, nie możemy do dziecka dołączyć.

Dzieci z autyzmem bardzo często nie potrafią się bawić i mają duże trudności z adekwatnym do wieku spędzaniem czasu wolnego. Podczas zabawy często pojawiają się zachowania stereotypowe, rutynowe, czy koncentracja na cząstkowych lub niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów.


Od czego zacząć naukę zabawy dziecka z autyzmem?

Uczenie zachowań związanych z zabawą może być wyjątkowo trudne,
ze względu na jej ogromną różnorodność oraz poziomy złożoności. Dlatego
w odróżnieniu od nauki języka czy zajęć tematycznych, dla których tworzy się szczegółowe programy nauczania, naukę zabawy ciężko jest ująć w tak sformalizowane ramy. Istnieją szkolenia, które w sposób kompleksowy uczą organizowania zabawy planowania wolnego czasu dzieci z autyzmem. Jednym z takich szkoleń jest kurs
Rozwijanie umiejętności z zakresu spędzania czasu wolnego u dzieci z ASD”, stworzony przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Fundacji IWRD. Dzięki takim kursom jak ten nauczyć się można jak krok po kroku wprowadzić naukę zabawy do programu edukacyjnego ucznia. Poznać również można różne formy spędzania czasu, które sprawią uczniowi radość i otworzą przed nim nowe możliwości.


Dlaczego warto się doskonalić w technikach zabawy dziecka z autyzmem?

Niezwykle ważne jest, aby proponowane aktywności zawsze dostosować do aktualnych możliwości i wieku dziecka. Profesjonalne szkolenie powinno prowadzić przez różne etapy uczenia: od prostych aktywności, przez zabawy tematyczne aż do zabawy społecznej, od samodzielnej zabawy aż do zabawy z innymi dziećmi. Szkolenie z zabawy dziecka z autyzmem stopniowo wprowadza również zabawy z udziałem osoby dorosłej, rówieśnika, czy grupy.

Bibliografia:
Wychowanie w Przedszkolu, Rola zabawy, Brzezińska, A. I., Bątkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamęcka, N. (2011).

Zobacz również:

program_edukacyjno_terpautyczny_dla_ucznia
Program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia
Games in kindergarten
Podpowiedzi werbalne, manualne i modelujące
Background from parts of puzzle. Pile color mosaics. top view
Co to jest zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD)?
Smiling young woman standing near whiteboard and shaking hand to
Trzystopniowe szkolenie bazowe terapii autyzmu
Businessman and businesswomen talking at conference room
Pozytywny nurt Stosowanej Analizy Zachowania - model IWRD
KONTRAKT_BEHAWIORALNY
Kontrakty behawioralne: Klucz do sukcesu dzieci z ASD
NAUKA_ZABAWY
Nauka zabawy – zabawa czy nauka?
SYSTEM_ŻETONOWY
System żetonowy
Kontrakty behawioralne_ Klucz do sukcesu dzieci z ASD
Kontrakty behawioralne: Klucz do sukcesu dzieci z ASD
Co zrobić, żeby mój uczeń umiał poczekać na nagrodę_
Co zrobić, żeby mój uczeń umiał poczekać na nagrodę?
Powrót
Zadzwoń 48 58 341 44 41
Wyślij e-mail