Jak uczyć zabawy dziecko z autyzmem?
Od momentu narodzin dziecko nieustannie eksploruje świat korzystając
ze swoich zmysłów oraz interakcji z otoczeniem. Podstawową formą jego aktywności jest zabawa – fundament rozwoju motorycznego, poznawczego i społecznego. Dzięki niej dziecko poznaje nowe dźwięki, kształty, smaki, faktury. Odkrywa swoje preferencje i zainteresowania, uczy się co sprawia mu radość, a czego nie lubi. Dziecko prawidłowo rozwijające się spędza na zabawie większość czasu wolnego. Bawi się samodzielnie, z rodzicami lub rówieśnikami. Uczy się codziennych czynności poprzez naśladowanie najbliższych, przeżywa niepowtarzalne przygody, odgrywa role.
W jaki sposób dzieci z ASD spędzają czas?
Kiedy obserwujesz swojego ucznia w czasie wolnym, czym się zajmuje?
Co mówią rodzice, kiedy zapytasz w jaki sposób bawi się ich dziecko. W odpowiedzi na te pytania często słyszymy: w ogóle się nie bawi, biega w jedną i drugą stronę, układa tak samo ulubione autka, zabawa zawsze wygląda podobnie, nie możemy do dziecka dołączyć.
Dzieci z autyzmem bardzo często nie potrafią się bawić i mają duże trudności z adekwatnym do wieku spędzaniem czasu wolnego. Podczas zabawy często pojawiają się zachowania stereotypowe, rutynowe, czy koncentracja na cząstkowych lub niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów.
Od czego zacząć naukę zabawy dziecka z autyzmem?
Uczenie zachowań związanych z zabawą może być wyjątkowo trudne,
ze względu na jej ogromną różnorodność oraz poziomy złożoności. Dlatego
w odróżnieniu od nauki języka czy zajęć tematycznych, dla których tworzy się szczegółowe programy nauczania, naukę zabawy ciężko jest ująć w tak sformalizowane ramy. Istnieją szkolenia, które w sposób kompleksowy uczą organizowania zabawy planowania wolnego czasu dzieci z autyzmem. Jednym z takich szkoleń jest kurs „Rozwijanie umiejętności z zakresu spędzania czasu wolnego u dzieci z ASD”, stworzony przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Fundacji IWRD. Dzięki takim kursom jak ten nauczyć się można jak krok po kroku wprowadzić naukę zabawy do programu edukacyjnego ucznia. Poznać również można różne formy spędzania czasu, które sprawią uczniowi radość i otworzą przed nim nowe możliwości.
Dlaczego warto się doskonalić w technikach zabawy dziecka z autyzmem?
Niezwykle ważne jest, aby proponowane aktywności zawsze dostosować do aktualnych możliwości i wieku dziecka. Profesjonalne szkolenie powinno prowadzić przez różne etapy uczenia: od prostych aktywności, przez zabawy tematyczne aż do zabawy społecznej, od samodzielnej zabawy aż do zabawy z innymi dziećmi. Szkolenie z zabawy dziecka z autyzmem stopniowo wprowadza również zabawy z udziałem osoby dorosłej, rówieśnika, czy grupy.
Bibliografia:
Wychowanie w Przedszkolu, Rola zabawy, Brzezińska, A. I., Bątkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamęcka, N. (2011).