Edukacja Nowoczesna

program_edukacyjno_terpautyczny_dla_ucznia
Jak stworzyć program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia?...
Games in kindergarten
Podpowiedzi manualne, werbalne i modelujące Podczas...
Background from parts of puzzle. Pile color mosaics. top view
Definicja autyzmu według Światowej Organizacji Zdrowia...
Smiling young woman standing near whiteboard and shaking hand to
Bardzo często nauczyciele zwracają się do nas z pytaniami:...
Businessman and businesswomen talking at conference room
Dlaczego rekomendujemy terapię autyzmu w pozytywnym...

Budowanie pozytywnej relacji z rodzicami i opiekunami

Pozytywna relacja z rodzicami warunkiem najlepszych efektów terapeutycznych

Badania naukowe pokazują, że aby skutecznie pomóc dziecku z zaburzeniami ze spektrum autyzmu bardzo ważne jest wspieranie całej rodziny. Budowanie dobrej, opartej na wzajemnym szacunku relacji terapeuty z rodzicem jest kluczowe do uzyskania najlepszych efektów terapii.

Współpraca terapeutyczna z rodzicami – model IWRD

Przedszkolu IWRD od samego początku dbamy o to, aby rodzic czynnie uczestniczył w całym procesie terapeutycznym. Już przed przyjęciem dziecka do naszego przedszkola rodzic dowiaduje się, że wspólne działania wszystkich osób z otoczenia dziecka wpływają na skuteczność terapii. Wszystkie zasady współpracy są spisane i omówione, dzięki czemu rodzic przychodząc do IWRD posiada już wiedzę na temat tego jakimi metodami i w jaki sposób będzie prowadzona terapia z jego dzieckiem. Po przyjęciu dziecka do przedszkola zaczynamy od budowania systemu motywacyjnego dla dziecka. Już na tym etapie wskazówki rodziców są niezwykle ważne, bo to właśnie rodzic zna swoje dziecko najlepiej i może udzielić terapeucie cennych rad. Rodzic bierze również czynny udział w procesie tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Warunkiem wprowadzenia każdego pojedynczego zadania jest zapoznanie rodzica z celami uczenia i sposobami jego realizacji. Dopiero po zaakceptowaniu i podpisaniu przez rodzica danego programu jest on wdrażany do uczeniaTerapeuta na bieżąco zbiera dane z każdej kształtowanej umiejętności a rodzic ma zawsze możliwość zapoznania się z postępami osiąganymi przez jego dziecko. Wspólnie z rodzicami ustalane są daty regularnych spotkań w przedszkolu, podczas których mogą oni obserwować naukę i zabawę dziecka oraz coraz lepiej poznawać zasady prowadzonej terapii. Badania naukowe jasno pokazują, że oprócz wyboru właściwego rodzaju terapii, czyli takiego, którego skuteczność jest udokumentowana badaniami naukowymi, istotne jest realizowanie celów terapeutycznych przez wszystkie osoby z otoczenia dziecka, w tym oczywiście przez rodziców, w jak największym wymiarze czasowym. Dlatego tak ważne jest wspieranie rodziców i wdrażanie zasad ułatwiających współpracę z dzieckiem do życia codziennego, w tym również do środowiska domowego. Służą temu regularne wizyty domowe, na których omawiane są wszystkie aspekty funkcjonowania dziecka. Wszystkim nauczycielom w IWRD bardzo zależy na tym, aby rodzice dziecka mieli świadomość, że mogą zwrócić się do nich z każdym niepokojem dotyczącym funkcjonowania ich pociechy. Zdarza się, że wyjście do restauracji wydaje się rodzicom niemożliwe, a wakacyjny wyjazd staje się nieosiągalnym marzeniem. Może to wywoływać u rodziców smutek i frustrację. Nauczyciele zawsze są gotowi wspierać rodziców we wszystkich trudnych sytuacjach. Mogą na przykład zaplanować wspólne wyjście do restauracji, fryzjera czy dentysty. Dzięki wspólnemu opracowaniu zasad postępowania w różnych sytuacjach dnia codziennego oraz konsekwentnemu ich wdrażaniu rodzice są w stanie radzić sobie z różnymi problemami, a przez to pomóc dziecku z autyzmem w trudnych dla niego momentach. Wszystkie osiągnięcia dziecka są sukcesem całego zespołu – rodziców, nauczycieli i innych osób zaangażowanych w pomoc. Bardzo doceniamy zarówno wysiłek dziecka jak i wkład rodzica w postępy robione przez dziecko. Zbudowana relacja i współpraca z najbliższymi dziecka jest nieocenioną wartością.

Pomoce teraputyczne dla rodziców dziecka z autyzmem

Specjaliści z IWRD stworzyli kurs internetowy „Kwadrans dla terapii”, który w jasny i przystępny sposób wyjaśnia jak krok po kroku wdrażać poszczególne zadania. Jest to nieoceniona pomoc dla rodzica, który w razie potrzeby może wracać w dowolnym momencie do omawianych w kursie zagadnień. Również książka autorstwa dr Anny Budzińskiej „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem”, która stanowi uzupełnienie kursu, pozwala jeszcze lepiej zrozumieć i wprowadzić omawiane zadania. *Jeśli jesteś zainteresowany podniesieniem swoich kwalifikacji oraz doskonaleniem umiejętności jako nauczyciel, pedagog czy psycholog, to zachęcamy do zapoznania się z naszymi szkoleniami i możliwością superwizji.

Zobacz również:

program_edukacyjno_terpautyczny_dla_ucznia
Program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia
Games in kindergarten
Podpowiedzi werbalne, manualne i modelujące
Background from parts of puzzle. Pile color mosaics. top view
Co to jest zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD)?
Smiling young woman standing near whiteboard and shaking hand to
Trzystopniowe szkolenie bazowe terapii autyzmu
Businessman and businesswomen talking at conference room
Pozytywny nurt Stosowanej Analizy Zachowania - model IWRD
KONTRAKT_BEHAWIORALNY
Kontrakty behawioralne: Klucz do sukcesu dzieci z ASD
NAUKA_ZABAWY
Nauka zabawy – zabawa czy nauka?
SYSTEM_ŻETONOWY
System żetonowy
Kontrakty behawioralne_ Klucz do sukcesu dzieci z ASD
Kontrakty behawioralne: Klucz do sukcesu dzieci z ASD
Co zrobić, żeby mój uczeń umiał poczekać na nagrodę_
Co zrobić, żeby mój uczeń umiał poczekać na nagrodę?
Powrót
Zadzwoń 48 58 341 44 41
Wyślij e-mail